چالشهای پیش رو
محورهای کلیدی همایش
بازتعریف نقش معلم در عصر دیجیتال
تفاوت آموزش الکترونیکی واقعی با آنچه در ایران اجرا شد
دکتر محمدحسنی به آسیبشناسی دوره کرونا پرداختند: آنچه در ایران به نام آموزش الکترونیکی اجرا شد، در واقع فقط ارسال فایلهای PDF بود. در حالی که در دنیا از اصطلاح e-Learning یا یادگیری الکترونیکی استفاده میکنند که سیستمی کاملاً متفاوت است. دلیل این شکاف چیست؟ عدم برنامهریزی صحیح و شتابزدگی در اجرا.
اهداف و دستاوردهای همایش
وی در بخش پایانی سخنان خود بر چند محور تأکید کردند: ۱. پیشگیری از اشتباهات گذشته با ارائه راهکارهای علمی ۲. تبادل تجربیات موفق بین متخصصان داخلی و خارجی ۳. تدوین استانداردهای اجرایی برای استفاده بهینه از فناوری *«رسالت این همایش این است که نشان دهد چگونه میتوان از فناوری به شکل صحیح استفاده کرد تا دوباره شاهد تکرار اشتباهات گذشته نباشیم.
دکتر محمد زره ساز، رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی با اعلام دستاوردهای علمی دانشکده گفت: خوشحالم اعلام کنم گروههای علوم تربیتی ما در رتبهبندی تایمز رتبه اول کشور را کسب کردهاند. همچنین گروههای روانشناسی در رتبه چهارم ملی قرار دارند. این همایش به همت گروه تکنولوژی آموزشی، یکی از گروههای پیشگام ما سازماندهی شده است.
نگاهی به آینده آموزش در عصر هوش مصنوعی
ایشان با اشاره به فیلم سینمایی «ماشین زمان» (۲۰۰۲) خاطرنشان کردند: جالب است که این فیلم به نوعی ظهور چتباتهایی مثل ChatGPT را پیشبینی کرده بود. این نشان میدهد تحولات فعلی ناگهانی نیست، بلکه ریشه در decades of research دارد. اما نگرانیهایی مانند جایگزینی کامل انسان با ماشین، تحلیلی غیرعلمی و نادرست است.
برنامههای علمی همایش
در پایان گزارش شد: – از ۲۰۰ مقاله ارسال شده، پس از داوری دقیق ۶۰ مقاله پذیرفته شده است – مقالات منتخب توسط دو داور مورد ارزیابی قرار گرفتهاند – ۱۰۰ مقاله به صورت پوستر ارائه خواهد شد — نکات کلیدی: ۱٫ هشدار درباره تکرار اشتباهات گذشته در پیادهسازی فناوری آموزشی ۲٫ تأکید بر آموزش معلمان به عنوان کلید موفقیت تحول دیجیتال ۳٫ ارائه آمارهای دقیق از روند داوری مقالات علمی همایش ۴٫ پاسخ به نگرانیهای عمومی درباره جایگاه انسان در عصر هوش مصنوعی
Friday, 2 May , 2025